zondag 23 december 2007

Stop! Verandering der plannen!



(laat vooral niet na deze afbeeldingen van naderbij te bekijken door er op te klikken)

U herinnert zich misschien onze trouwplannen nog? Zorro en Esmeralda, in koloniale kledij gehuld, die mekaar in het gemeentehuis in Andahuaylas op 29 december, omringd door “pleegfamilie” en vrienden hun jawoord gingen geven? U had uw gelukwensen al klaar, had allerlei mooie geschenken in gedachten? Zulks kunnen wij alleen maar aanmoedigen, laat daar geen twijfel over bestaan. Wij zijn dan ook zeer verheugd u te kunnen meedelen dat u een maand extra ter beschikking wordt gesteld om die gelukwensen nog een keer te overdenken zodat ze dat extra cachet meekrijgen en die geschenken nog origineler te maken. Daar heeft de burgerlijke stand, zowel in Mechelen als in Andahuaylas over beslist. Misschien toch eerlijkheidshalve toegeven dat ons laattijdig aanvragen van de nodige documenten daar ook voor iets tussenzit, al is het maar voor een klein aandeel.

Een geboorteakte, een bewijs van ongehuwdheid en de resultaten van een bloedonderzoek, dat zijn ruwweg de vereiste documenten die 8 dagen voor de trouwdatum afgeleverd moeten worden, wil je in Andahuaylas met je geliefde in het huwelijk treden. Aangezien het wereldwijde web het leven tegenwoordig zoveel makkelijker maakt, vooral wanneer je je in een buitenlandse context bevindt, leek dit een makkelijk te klaren klus. Via het e-loket van de stad Mechelen vraag je in een wip de benodigde documenten aan en je krijgt nog een geruststellende bevestigingsmail ook. Een dag of 3 later werden mijn geboorteakte en ons beider bewijs van ongehuwdheid al afgeleverd in de brievenbus van onze contactpersoon in België. Bart werd helaas in Mortsel geboren, op zich niet bepaald een betreurenswaardig feit, ware het niet dat de aflevering van zijn geboorteakte via deze gemeente moet gebeuren en hun bevestigingsmail de eerste maal de mist inging. Waarschijnlijk was de aanvraag via het e-loket jammerlijk mislukt. Een tweede aanvraag volgde, alsook de mail dat het deze keer wel gelukt was.

Ondertussen zijn er reeds verschillende dagen verstreken en blijken er een paar hindernissen de kop op te steken. Ten eerste, op mijn geboorteakte prijkt 02/08/1961 als geboortedatum. Toegegeven, ik zie er geweldig goed uit voor mijn leeftijd, maar nee, ik ben echt geen 46 jaar oud. Iemand van de stad Mechelen wil mij zomaar eventjes 10 jaar ouder maken! Een nieuwe aanvraag dringt zich op. Ten tweede, de geboorteakte van Bart ligt tot op heden (zondag 23 december) nog steeds te wachten op een handtekening van de burgemeester “herself”. Mijn akte werd simpelweg ondertekend door een zekere Rita Janssens, die naar mijn weten en tot op de dag van mijn vertrek uit Mechelen nog geen burgemeester was, maar in Mortsel zijn de gebruiken op dit vlak blijkbaar van een andere orde.

Gesteld dat we de nodige documenten wél te onzer beschikking zouden hebben, doet er zich nog een vertaalprobleem voor, waar ook nog enige tijd over zal gaan om dat op te lossen.
Alert als u bent heeft u het uiteraard al begrepen, 29 december als trouwdatum is absoluut onhaalbaar. Maar, geen man overboord, we zijn tenslotte nog tot 5 februari in het land en voor sommige genodigden komt het allemaal beter uit als we de hele boel gewoon opschuiven naar een latere datum. Carolina heeft meer tijd om de stukken stof die tot op heden versneden op de naaitafel liggen tot een fantastisch geheel te maken en onze getuige die speciaal de overtocht vanuit België zal maken kan nu op een rustiger tempo zijn jaareinde vieren.

De nieuwe datum voor “de mooiste dag van ons leven” wordt 1 februari!
Ons reisschema wordt hierdoor lichtelijk gewijzigd. Woensdag 26 december nemen we voorlopig afscheid van onze “pleegfamilie” in Andahuaylas om een stapje buiten de provincie Apurimac te zetten, maar we keren dan wel vroeger dan gepland terug, ongeveer op 28 januari.

Vandaag, 23 december was de “clausura” van de school Kukuli, de officiële afsluiting van het schooljaar. De zomervakantie begint hier nu en duurt tot 3 maart. Daarmee is ook een einde gekomen aan mijn stageperiode en kan ik met een gerust gemoed vertrekken. Rest mij alleen nog enkele stageverslagen te maken en nog wat afsluitend te praten over de schoolpraktijk met Carolina. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik mij de laatste 3 weken wat futloos voelde omdat de hele verandering die we op poten gezet hebben in de school Kukuli behoorlijk wat energie van mij (en van Bart) gevraagd heeft en dit blijkbaar in de laatste fase toch zijn weerslag had. Niettemin is de eindbalans positief te noemen en ben ik toch een weinig trots dat we op die beperkt korte tijd zo’n ingrijpende verandering hebben kunnen verwezenlijken. Ik beschouw het als een eer dat Carolina mij het vertrouwen heeft gegeven om zo drastisch in haar schoolpraktijk in te grijpen. Vandaag, tijdens de “clausura” kregen Bart en ik ons “diploma” voor bewezen diensten en ik moet toegeven dat ik daar oprecht blij mee ben.

Goed, dit laatste paragraafje stond misschien iets te bol van zeemzoete ontboezemingen, dus wordt het hoogtijd dat ik het hierbij laat voordat het helemaal de spuigaten uitloopt.

Belangrijkste informatie om te onthouden: schrap 29 december uit uw oude agenda en schrijf in kaligrafisch mooi handschrift 1 februari in die blinkend nieuwe agenda die tegen beter weten in nog zoveel goede voornemens belooft…

(Als alles goed gaat staat hier heel binnenkort de link naar onze kerst- en nieuwjaarswensen. Als alles goed gaat, zeg ik wel :-)
En inderdaad, hier is hij dan:

http://nl.youtube.com/watch?v=VleuCXXiGcg

(deze link kopiëren en plakken in het venster helemaal bovenaan)

2 opmerkingen:

Il Dangeros Pedros zei

Komt er dan geen vervolg op deze blog??

Asella zei

Natuurlijk wel, Rafke (ja toch, he? want met al die pseudoniemen tegenwoordig :-). Alleen zullen het nu meer reisverhalen worden en hangt alles wat meer af van de beschikbaarheid van internetmogelijkheden.